Choroba refluksowa żołądkowo przełykowa (GERD)

Co zrobić żeby pozbyć się tego bardzo nieprzyjemnego schorzenia.

Kliniczny dietetyk tab
Kliniczny Dietetyk

Choroba refluksowa przełyku jest bardzo często spotykanym schorzeniem. Szacuje się, że w krajach wysoko uprzemysłowionych nawet u 40% dorosłych występują objawy choroby obniżające jakość życia. Typowych oznak może być bardzo wiele i są to np. zgaga, nieprzyjemny gorzki smak w ustach, bóle w nadbrzuszu, odbijania, problemy z przełykaniem, napadowy kaszel, bóle w klatce piersiowej, bóle gardła, uszkodzenie szkliwa czy nawet próchnica.
Choroba refluksowa przełyku ma długotrwały przebieg i tendencję do nawrotów.
Przyczyna choroby zależy od różnych czynników między innymi : nieprawidłowo funkcjonującego dolnego zwieracza przełyku, spontanicznej relaksacji dolnego zwieracza przełyku, zaburzenia motoryki przełyku, upośledzenie czynności ślinianek, czynników środowiskowych, stresu, nadwagi i otyłość braku aktywności fizycznej , palenia tytoniu i co bardzo ważne złych nawyków żywieniowych.

Choroba refluksowa żołądkowo przełykowa (GERD)

Leczenie ma za zadanie przeciwdziałać refluksowi oraz powstawaniu uszkodzeń błony śluzowej przełyku, które są jego następstwem. Obok terapii farmakologicznej należy wdrożyć leczenie dietetyczne. Modyfikacja stylu życia i diety są podstawą w pierwszym etapie leczenia choroby. Udowodniono, że nadwaga i otyłość (szczególnie typu brzusznego) są czynnikami choroby. Spadek masy ciała zmniejsza objawy choroby. U osób, których BMI wraca do normy można nawet odstąpić od leczenia farmakologicznego.
Zalecenia dotyczące zmiany stylu życia pomagające zmniejszyć objawy choroby to: unikanie pozycji leżącej po posiłku, spożywanie ostatniego posiłku 3h przed snem, spanie na dodatkowej poduszce w pozycji półsiedzącej, unikanie noszenia obcisłej bielizny i pasków.
Bardzo pomocne w leczeniu i przeciwdziałaniu chorobie są odpowiednie zalecenia dietetyczne polegające m.in. na ograniczeniu lub wyeliminowaniu produktów, które nasilają objawy. Są to ostre przyprawy, potrawy tłuste, woda i napoje gazowane, napoje alkoholowe, kawa, czekolada, esencjonalne buliony. Posiłki powinny być o małej objętości, letnie, spożywane bez pośpiechu.
Choroba refluksowa przełyku jest schorzeniem przewlekłym, powoduje wiele objawów, a nieleczona prowadzi do groźnych powikłań. Wymaga właściwego postępowania dietetycznego. W planie żywieniowym uwzględnia się produkty, które działają korzystnie i ograniczają wydzielanie soków żołądkowych.
Kluczem do sukcesu jest zbilansowana, indywidualna dieta, ułożona przez dietetyka klinicznego. Aby opracować szczegółowy plan żywieniowy zapraszam do kontaktu.

Kliniczny Dietetyk

Prześlij swoje dane, a kliniczny dietetyk skontaktuje się z Tobą w najbliższych czasie. Pamiętaj, że wszystkie dane, które podajesz online, telefonicznie lub bezpośrednio objęte są tajemnicą lekarską.