kliniczny dietetyk blog 2

Dieta w osteoporozie

Wapń, fosfor i witamina D to podstawa

Kliniczny dietetyk tab
Kliniczny Dietetyk

Osteoporoza jest chorobą szkieletu prowadzącą do wzmożonej łamliwości kości. Jest to konsekwencja niekorzystnych zmian w stylu życia, w tym również w sposobie żywienia. Niewłaściwa dieta bez wątpienia zwiększa ryzyko rozwoju osteoporozy. Chorobę nazywa się cichym złodziejem kości, ponieważ długo rozwija się bezobjawowo. Pacjenci dowiadują się o chorobie kiedy dojdzie do pierwszego złamania. Szczytowa wartość gęstości mineralnej kości osiągana jest średnio w wieku 30−39 lat. To właśnie do tego wieku pracujemy na gęstość naszych kości.

W schorzeniu tym decydującą rolę odgrywa prewencja w postaci odpowiedniego odżywiania i ruchu fizycznego, ale w chwili rozpoznania osteoporozy odpowiednia dieta stanowi istotne  uzupełnienie  leczenia farmakologicznego.

Podstawowym składnikiem budulcowym kości i zębów jest wapń (Ca), którego nie może zabraknąć w naszym codziennym jadłospisie. Bogate w Ca są produkty mleczne. W mleku kozim wapnia jest dwukrotnie więcej niż w krowim.  W planowanych posiłkach powinno się  zwrócić także uwagę na odpowiedni stosunek wapnia do fosforu. Optymalnie powinien wynosić 1:1.

kliniczny dietetyk blog 1

Fosfor występuje niemal we wszystkich produktach spożywczych, dlatego bardzo łatwo przekroczyć zalecaną dzienną dawkę tego makroskładnika i w przeciętnej diecie jest go z reguły zbyt dużo.  Jest to spowodowane powszechnym występowaniem tego pierwiastka w żywności naturalnej takiej jak mięso, ryby, jaja, nabiał czy produkty zbożowe.

Nie tylko odpowiednia podaż fosforu w diecie zapewni prawidłowe wchłanianie wapnia. Kluczowym elementem jest witamina D, której ze względu na ilość dni słonecznych, nasz czas spędzany na słońcu i jej małą  ilośc w produktach spożywczych powinno się suplementować.

Kliniczny Dietetyk

Prześlij swoje dane, a kliniczny dietetyk skontaktuje się z Tobą w najbliższych czasie. Pamiętaj, że wszystkie dane, które podajesz online, telefonicznie lub bezpośrednio objęte są tajemnicą lekarską.